قیمت عمده زرشک | قیمت عمده زرشک در سال ۹۷ و ۹۶

زرشک، این محصول گیاهی کوچک سرخ و ترش از قدیم مورد توجه سفره های مهمان نواز و خوشمزه ایرانی بوده است. قیمت عمده زرشک در سال های اخیر روند رو به رشدی داشته و می توان به جرأت گفت قیمت عمده زرشک در سال ۹۶ و ۹۷ به بالاترین قیمت خود رسیده است.

بیش از ۹۵ درصد زرشک ایران در خراسان جنوبی و در شهرهای بیرجند و قائن که تولید کننده اصلی زرشک در ایران هستند به دست می آید؛ از این رو قیمت عمده زرشک نیز در منطقه خراسان جنوبی تعیین می شود و بسته به ثبات و عدم ثبات بازار و همچنین به میزان برداشت محصول، قیمت زرشک پفکی درجه یک در سال های مختلف، متفاوت می باشد.

زرشک حاوی مقدار بسیار زیادی ویتامین B می باشد که از بروز سرماخوردگی جلوگیری می نماید. ترش مزه بودن این ماده غذایی به دلیل داشتن مقدار زیادی اسید عالی است که به همین علت می تواند در جذب آهن از غذا نقش بسزایی داشته باشد.‌ البته زرشک حاوی مقدار بسیار زیادی آهن می باشد. از خواص دیگر زرشک می توان به پاکسازی خون، تقویت کننده قلب، درمان اسهال، درمان عفونت و کمک به رفع سنگ کلیه اشاره کرد.

سابقه مصرف دارویی زرشک به دوران مصر باستان می رسد که از آن برای درمان طاعون استفاده می کردند. در طب سنتی ایران نیز زرشک با طبیعتی سرد و خشک، خاصیت قبض دارد و تقویت کننده قلب و کبد است.

امروزه آن را درمان کننده‌ی دردهای مفصلی، روماتیسم و تورم ناگهانی می دانند و آن را به عنوان دارویی برای رفع انواع عفونت ها می شناسند. همین خاصیت دارویی زرشک، عامل مهمی در مصرف بالای زرشک می باشد.

قیمت عمده زرشک | قیمت عمده زرشک در سال ۹۷ و ۹۶

قیمت عمده زرشک

قیمت عمده زرشک

قیمت عمده زرشک، قیمتی است که در تناژ بالا برای این محصول تعیین می گردد و این قیمت در شهرهای خراسان جنوبی که قطب تولید زرشک در کشور می باشد، مشخص می شود.

زرشک خشک هم به صورت بسته بندی های کوچک مخصوص سوپر مارکت ها و مغازه ها و هم به صورت زرشک فله به فروش می رسد.

انواع زرشک خشک در بازار عبارتند از:

  • زرشک پفکی
  •  زرشک دانه اناری
  • زرشک زیر تالاری

که این سه نوع زرشک بسته به کیفیت شان، قیمت تجاری متفاوتی دارند.

زرشک پفکی زرشکی هست که برای تهیه‌ی آن، زرشک تازه را در فضای بسته و به دور از نور خورشید در عرض چندین ماه خشک می کنند.

وقتی زرشک تازه زیر آفتاب پهن می شود، خیلی سریع خشک شده و حالت پف اولیه را ندارد و کمی حالت جمع شدگی دارد که به این نوع از زرشک، زرشک دانه اناری می گویند.

ترکیب زرشک پفکی و دانه اناری را زرشک زیرتالاری می نامند.

فروش زرشک از زمان برداشت آن ها آغاز می شود اما زرشک های پفکی چون تولیدشان زمان بر می باشد دیرتر به بازار عرضه می گردند. در اوایل فصل برداشت زرشک یعنی در شهریور ماه اغلب زرشک موجود در بازار، زرشک اناری دانه قرمز می باشد و تقریباً از بهمن ماه زرشک پفکی به بازار عرضه می شود. علت تأخیر در ورود زرشک پفکی به بازار نیز شیوه خاص تولید آن است که بسیار زمان بر می باشد.

زرشک های پفکی تازه دارای رنگ روشن می باشند و زرشک های پفکی تیره موجود در بازار نشانگر این است که زرشک پفکی تولید پارسال می باشد. زرشک سیاه بدون هسته خواص دارویی زیادی داشته و بصورت شربت و دمنوش بکار برده می شود.

قیمت زرشک پفکی در مشهد جهت خرید عمده نسبت به شهرهای دیگر ارزان تر است. البته سایر شهرهای ایران مانند تهران، شیراز، اصفهان و تبریز نیز خرید و فروش عمده زرشک انجام می دهند که خرید عمده زرشک پفکی در بازار تهران رونق خاصی دارد.

جهت خرید زرشک پلویی در تهران – زرشک قرمز حتماً باید از فروشگاه هایی کمک گرفت که محصولات باکیفیت و واقعی ارائه می کنند.

نمایندگی پخش زرشک در کشور

نمایندگی پخش زرشک در کشور

کسانی که علاقه مند به دریافت نمایندگی پخش زرشک در کشور هستند، با اخذ مجوزهای لازم از نهادهای مربوطه می توانند اقدام به دریافت نمایندگی پخش زرشک کنند و فعالیت خود را شروع نمایند.

مرکز زرشک ایران را باید روستای افین (زیر کوه قائن) دانست. در این روستای اصیل با قدمتی دیرین تمامی مراحل کاشت، داشت و برداشت و همچنین فروش زرشک انجام می شود که از جمله آن ها فروش زرشک کوهی می باشد که بیشتر به صورت فله انجام می گیرد و کمتر به صورت بسته بندی شده است.

یکی از دلایل محدود بودن میزان برداشت زرشک کوهی این است که این محصول بدون دخالت انسان به بار می نشیند، ارگانیک بوده و از این رو خرید زرشک کوهی با استقبال زیادی همراه است.

نمایندگی های پخش زرشک نیز با اشراف بر روند تولید سالانه این محصول، ادامه کار فروش را بعد از کشاورزان به دست می گیرند. یکی از کانون های مورد توجه نمایندگی های پخش زرشک، عمده  فروشی زرشک پفکی در بازار تهران می باشد.

زرشک پلویی نام عامیانه تر زرشک قرمز ایرانی است. همه ساله خرید زرشک پلویی در تهران از مهم ترین دغدغه های فروشندگان عمده این محصول می باشد؛ چرا که تهران به عنوان پایتخت ایران، بعد از خراسان جنوبی یکی از مراکز اصلی خرید و فروش کالاهای مختلف است.

البته در کنار فروش زرشک، انواع فرآورده های زرشک مثل آب زرشک، مربا، کنستانتره، رب، سس و نکتار زرشک نیز از مهمترین محصولات زرشک است که طرفداران زیادی دارد.

صادرات زرشک

صادرات زرشک

تا به حال صادرات زرشک تازه به 30 کشور جهان از جمله استرالیا، آلمان، اتریش، بلژیک، کانادا، هلند، امارات متحده عربی، انگلستان، ایالات متحده آمریکا، شیلی، نیوزلند و … انجام شده است که در این میان، آلمان بزرگترین خریدار زرشک ایرانی است.

البته با وجود تولید بالای زرشک، سهم کمی از صادرات را به کشورهای مختلف داریم و دلیل آن ناشناخته بودن خواص این محصول با ارزش در بین مردم جهان است.

زرشک با توجه به اینکه خواص دارویی بسیاری دارد، اما مردم جهان شناخت کمی در خصوص این محصول دارند و همین امر باعث کم بودن تقاضا برای خرید این محصول و کمرنگ بودن صادرات آن شده است.

حجم اعظم زرشک تولیدی در کشور، در داخل کشور مصرف می‌شود که اگر بازار جهانی برای صادرات این محصول رونق پیدا کند و مردم جهان با خواص این محصول ارزشمند آشنا شوند، صادرات این محصول برای کشور صرفه اقتصادی بالایی خواهد داشت.

با توجه به ویژگی های بومی و جغرافیایی کشورمان و بستر مناسب برای تولید محصول زرشک در مناطق گرمسیری، با کمی اندیشه و تلاش می توان ایران را به عنوان قطب اصلی صادرات زرشک در جهان معرفی کرد که صرفه اقتصادی بالایی خواهد داشت.

فراورده های زرشک

فراورده های زرشکزرشک به دليل رنگ و طعم دلپذيرش سال هاست که زينت بخش سفره های ايرانيان می باشد و به عنوان مکمل برنج و زعفران در بسياري از سفره های ايرانی حضور داشته و از آن در تهيه زرشک پلو بامرغ، ته چين و انواع خوراک ها استفاده می شود. خرید زرشک فله برای مصرف بالا بسیار مناسب است زیرا با توجه به مقداری که خریداری می کنید از لحاظ هزینه برای شما مقرون به صرفه تر است.

از فرآورده های زرشک می توان به آب زرشک به عنوان آب میوه یا کنستانتره و همچنین لواشک زرشک و مربای زرشک و رب زرشک اشاره نمود. ميوه نارس زرشک در تهيه ترشی و میوه رسیده آن در تهیه مربا، لواشک، آب ميوه و شربت کاربرد دارد و همچنین از زرشک بی دانه در تهیه سوهان عسلی استفاده می شود.

در تحقیقات اخیر از زرشک در تهیه فرآورده هایی مانند نوشابه گازدار، سس ژله، آب نبات و پودر رنگی با استفاده از زرشک بی دانه استفاده شده است. از عصاره میوه زرشک در چای، طعم دهنده های طبیعی و در قرص ها و پمادها استفاده می شود.

با توجه به اینکه در حال حاضر اکثر فرآورده های زرشک با استفاده از زرشک تازه تولید می شود جالب است بدانید با استفاده از فناوری نانو می توان زرشک را تا یک سال تازه نگهداری کرد.

راهنمای خرید زرشک

راهنمای خرید زرشک

در مشاوره جهت خرید زرشک، مسئله ای مهم و دقیق نهفته است؛ اینکه زرشک باکیفیت بوده و همچنین تازه باشد.

بیشتر خریداران قبل از هر نکته ای سراغ قیمت زرشک پفکی اعلا به عنوان بهترین نوع زرشک می روند. البته قیمت، از شاخصه های مهم خرید هر کالایی محسوب می شود اما فاکتورهای مهم دیگری نیز برای شناخت و خرید هر محصول و کالایی لازم است که زرشک هم از این قاعده مستثنی نیست.

راهکارهایی برای تشخیص زرشک مرغوب از نامرغوب وجود دارد که می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • می توان باچشیدن طعم آن زرشک مرغوب را از نوع نامرغوب تشخیص داد.
  • مرغوبیت زرشک را با فشردن تشخیص داد؛ به این صورت که چند دانه زرشک را فشرده نمود که اگر به حالت اولیه خود (ارتجاعی) بازگشت، آن زرشک مرغوب است.
  • زرشک پفکی تازه دارای رنگ روشن می باشند اما زرشک پفکی تیره نشانگر کهنه بودن آن می باشد.

جهت خرید آسان و ارزان انواع زرشک می توان به فروشگاه های اینترنتی معتبر عرضه انواع زرشک باکیفیت مراجعه نمود.

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما